Mi tehetsz olyankor, ha kommunikációs partnered a nyitott kérdésekre is szűkszavúan válaszol? Nézzünk erre egy példát. Tedd fel a következő kérdéseket tinédzser gyermekednek:
„Mi volt ma az iskolában?” a válasz: „Semmi.” Fogalmazhatsz másként is: „Milyen napod volt ma?” a válasz többnyire hasonló, azaz: „Semmilyen” vagy „Átlagos” vagy „Szokásos”. Rosszabb esetben: „Hagyjál!!!”
Nos ezzel nem vagy beljebb. Itt persze védheted a gyermeket, hogy „…serdül szegénykém, akkor mind ilyenek, mi is ilyenek voltunk…”
Jó, hagyjuk a serdülőket, nézzük akkor üzleti partneredet, akitől ezt kérded: „Hogy tetszik Önnek, amit eddig felvázoltam?” A válasz jobb esetben: „Tetszik.” Rosszabb esetben: „Érdekes” vagy „Nem is tudom.” Ebből megtudtál valamit is? Sajnos még nem. Ilyenkor kétségbeesve próbálsz újabb kérdéseket feltenni, bár mindketten érzitek, hogy izzadságszaga van az egésznek egy kicsit.