fbpx

A vezetővé válás – talán nem is olyan rögös - útja

Vezetővé válni nem könnyű, főnöknek lenni talán kicsit könnyebb. Mit is jelent ez? Egy kinevezés még nem tesz vezetővé, viszont azonnal főnökké váltunk, amikor aláírtuk a szerződést, hogy elfogadjuk a felajánlott pozíciót vagy úgy döntöttünk, hogy vállalkozást indítunk. Aláírni egy papírt nem tart sokáig, ám sok feladat, tapasztalás és főleg tanulás vár még ránk, míg az első főnöki percünktől igazi vezetővé válunk.

Vezetői szék

A bizalom megszerzése

Vezetőként nem elég csak a konkrét feladatokhoz értenünk, vagy a munkát jól megszerveznünk, munkánkban kiemelkedő szerepet játszanak az emberi kapcsolatok is.

A legelső vezetői lépésünkhöz nem az irodánk berendezése tartozzon vadonatúj bútorokkal, sokkal fontosabb a munkatársaink bizalmának megszerzése és a vezetői tekintélyünk megalapozása.

Van, aki ez utóbbit a karizmájával próbálja megoldani, van, aki egyszerűen csak a „kar izmával”. Ez utóbbi „vezetőre” feltétlen érvényes Murphy törvénykönyvének a következő gondolata, miszerint:

„A szék határozza meg a tudatot.”

Az ilyen vezető, – vagy inkább „főnök”, – vezetővé válásának pillanatában elfelejti a dolgozói lét összes nehézségét és azonnal más attitűddel tekint a dolgos hétköznapok távoli múltjába. Így azonban nehéz megszerezni a dolgozók bizalmát.

A vezetői attitűd megváltoztatása

Akár vállalkozóként, akár kinevezett vezetőként rosszul gondolkodunk, ha azt hisszük dolgozóink nem jól teljesítenek, nem dolgoznak eleget, többet is tudnának dolgozni, lusták stb.

Helytelen az a gondolat, mely szerint a beosztott „fizetett ellenség”.

Dolgozóink kihozzák magukból a legjobb teljesítményt, ha:

  • úgy érzik meg vannak becsülve
  • ha úgy érzik tisztességesen bánnak velük.
 

A tisztességes bánásmód alapja pedig a helyénvaló kommunikáció. „Szóból ért az ember” – tartja a közmondás.

A kimondott szavainkkal érzéseket keltünk a másik emberben és ezek az érzések határozzák meg a cselekvését.

A vezető beosztott viszonyban konkrétan azt, hogy miként fog a dolgozó teljesíteni. Nem ajánlatos követni W. Fields tanácsát sem, aki azt mondta: “Teljesen mentes vagyok mindenféle előítélettől. Mindenkit egyformán utálok.” Gondolom senki nem lenne szívesen W. Fields beosztott munkatársa.

A vezetők elmagányosodása szükségszerű, avagy nem?

Az előző fejezetben írtuk, hogy vezetőként változtassuk meg attitűdünket a dolgozóinkkal szemben, most nézzük meg, vajon a dolgozóink attitűdje hogyan változik kinevezésünket követően:

  • A vezetők jelentős része úgy érzi, hogy nincs meg az a közvetlen kapcsolat közte és a kollégái között, mint a kinevezés előtt volt.
  • A beosztott pedig gyanakodik, vajon megváltozik-e régi munkatársa azzal, hogy magasabb pozícióba jutott, avagy sem.
  • Mivel jobb az óvatosság, így a beosztottak arra a következtetésre jutnak, hogy igen, biztos megváltozott.

Ha vállalkozást vezetünk és eleve mi vagyunk a vezetők, akkor is hasonló a helyzet.

Vezetőként tehát paradox módon vissza kell szereznünk azt a bizalmat, amit el sem vesztettünk, hiszen csak egyszerűen magasabb pozícióba kerültünk.

Ezért a vezetők gyakran elszigetelődnek és sokszor magányosnak érzik magukat.

Egy őszinte, nyílt felnőtt-felnőtt szintű kommunikáció kialakításával és bizalmi légkör megteremtésével jelentősen lehet ezen a helyzeten változtatni.

Van itt még egy fontos dolog, amit ne felejtsünk el, ne a dolgozótól várjuk, hogy közeledjen, nekünk kell megtennünk a lépéseket ez irányba.

  • Valóban keletkezik egy kisebb szakadék vezető és beosztott között, azonban ezt át lehet hidalni a bizalom hídjával.
  • Ezt a hidat viszont nekünk vezetőknek kell felépíteni.

Nem csak a jó pap, a jó vezető is

Számos vezetői erény segíthet minket a főnökből vezetővé válás útján, úgymint a példamutatás, a becsület, a következetesség, a kompetencia, az önbizalom, a megfelelő döntések meghozatala stb., azonban talán a legfontosabb, hogy vezetőként megértsük:

Senki sem született vezetőnek.

Ezért mindenkinek lehet, sőt kell is fejlesztenie vezetői készségeit. A vezetői beosztásban eltöltött évek sokat segíthetnek a fejlődésben, azonban a tapasztalás és a tanulás együttesen vezet az igazi sikerhez.

Főbb gondolatok:

  • A kinevezés még nem tesz vezetővé, tehát ne bízd el magad!
  • Dolgozóink kihozzák magukból a legjobb teljesítményt, ha úgy érzik meg vannak becsülve, és ha úgy érzik tisztességesen bánnak velük, ezért tégy meg mindent, hogy így is érezzék!
  • Az őszinte, nyílt kommunikáció az, ami segít nekünk megszerezni a dolgozóink bizalmát, beszélj tehát úgy, hogy tiszteljenek és felnézzenek rád!
  • Mivel nem születtünk vezetőnek folyamatosan érdemes fejleszteni vezetői készségeinket, tanulj hát minél többet!

2023. május 23-án és június 1-jén kerül megrendezésre 2×1 napos következő gyakorlatorientált vezető képzésünk. Részleteket hamarosan megosztjuk veletek!